Kundtjänst

LEVERANS - BYTEN - RETURER

SVENSKA / SEK / INKL. MOMS

 

 

Start - Sophies Silver

 

 

 

START      Nyheter      Armband      Broscher      Collier (Halsband)      Hängsmycken      Kedjor      Örhängen

 

Herrsmycken      Övriga smycken      Kundtjänst och Information      Våra Smycken      Om firman      Fakta om Smycken

 

 

 

 

Kundtjänst      Beställ/Köp Smycken      Leverans      Vanliga Frågor      Vi kan distanshandel      Kontakta oss

 

 

Leverans - Frakt - Byten - Returer

 

 

Leveranstider

 

Normalt levererar vi varorna inom 2-3 vardagar från det att vi fått din beställning och förskottsbetalning.

Om en beställningsvara skulle vara slut, kan leveranstiden vara 5-7 dagar.

Runt stora helger och på sommaren kan det vara längre leveranstider.

 

Frakt

 

Vi sänder våra varor med Posten. Vanligtvis per brev.

 

 

I nuläget sänder vi helst så mycket som möjligt per vanligt brev.

Vi kan även dela upp en beställning av flera smycken

i två eller flera försändelser.

Då går beställningarna från brevlåda till brevlåda,

och minimerar smittorisk vid besök hos postombud för både kunden och oss.

Hör gärna av dig om du har frågor runt detta.

 

 

Vanliga frakten inom Sverige är 45:-

Beställningar under 600:- sänds som vanligt brev.

Beställningar över 600:- sänds som spårbart brev.

Beställningar över 1.000:- sänds per rekommenderat brev.

 

Frakt inom Sverige - EXTRA är 90:-
Det fraktalternativet väljer du om du beställt varor under 1.000:- men ändå vill ha dom sända per rekommenderat brev.

 

Andra önskemål angående frakt

Om du har något annat önskemål angående hur vi sänder din

beställning, t ex speciella hänsyn under corona-tiden, så tag bara kontakt med oss så löser vi det på bästa sätt.

▪ Ett vanligt brev tar 1-2 vardagar med Posten.

Det levereras till brevlådan, eller till utlämningsstället om det är skrymmande.
▪ Ett spårbart brev tar 1-2 vardagar med Posten.

Det levereras till utlämningsstället och kunden får ett meddelande per sms eller epost.
▪ Ett rekommenderat eller värdebrev tar 1 vardag med Posten.

Det levereras till utlämningsstället och kunden får ett meddelande per sms eller epost.
 

Till andra länder
Tyvärr inte.
På grund av nya regler och tullavgifter är det numera dyrt, och väldigt svårt, att sända smycken av ädelmetaller till andra länder. Posten och andra fraktföretag tillåter inte att man sänder silver, guld eller ädelstenar med deras tjänster.
Mer info hittar du t. ex. på Postens hemsida.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förpackningar och Inslagna paket

 

Alla smycken levereras i separata askar. Om du beställt flera smycken som hör ihop, kan du istället få dom i en större ask som ett set. Meddela bara vilka smycken så ska vara i respektive paket.

T ex. vilket hänge som ska vara på vilken kedja.


I asken ligger även ett litet kort som talar om att smycket är handgjort hos oss.
Vi kan även slå in smyckena för dig i fina paket.
Paketen märker vi upp med avtagbara lappar så att du ser vad som är i dom om du beställt flera saker.
Tala bara om hur du vill ha dina beställda saker. Fyll i meddelandet i kassan, sänd ett mail eller ring oss.

 

 

 

  

 

 

Sända till annan adress

Vi kan givetvis sända din beställning till en annan adress om du till exempel vill ge bort ett smycke som present, men:

 

 Kolla stavningen av namnet på mottagaren noga! Postens nya regler gör att dom inte får lämna ut ett stort eller rekommenderat brev om så mycket som en enda bokstav inte stämmer med mottagarens legitimation.

 

 Meddela mottagaren att dom kan vänta ett brev. Folk är mycket misstänksamma mot okända paket och saker dom inte själva har beställt. Vi får hela tiden samtal från upprörda mottagare som tror att vi försöker pracka på dom något, när det bara är en gåva från en vän.

 

 Alla rekommenderade brev aviseras numera per sms eller e-post. Vi behöver därför även mottagarens nummer eller e-postadress, inte bara beställarens.

 

 Vi kan även lägga med ett kort med en hälsning, tala bara om för oss vad som ska stå på kortet. Det kostar inget extra.

 

 

 

Byta en vara

 

Här följer vi Svensk Lag om konsumentskydd vid distansavtal.
Det innebär 14 dagars öppet köp/returrätt eller en månads bytesrätt från leveransdatum.
Eventuellt byte av storlek eller storleksjustering görs, om det är möjligt, kostnadsfritt inom en månad (=bytesrättstiden) från inköpsdatum. Efter det får kunden själv bekosta sådana ändringar.
Vid öppet köp eller byte måste smycket naturligtvis vara oskadat och oanvänt.

 

Kontakta oss alltid innan du returnerar en vara och uppge när du köpte den, så att vi kan registrera den som ankommande retur.
Hör av dig till oss vid byte eller retur, så talar vi om hur du ska göra.
Vid retur eller byte så står kunden för frakten. Frakten som betalades vid beställningen, återbetalas inte vid retur.

Vi förbehåller oss rätten att inte leverera varor till beställare med onormalt hög returfrekvens samt ifall vi misstänker något otillbörligt eller att något inte står rätt till.

 

 

 

 

 

 

Returer

 

Gör så här:
Alla varor ska returneras i den ask de kom i. Det är enklast om du sparar kartongen som smycket sändes i så att du kan återanvända den om du vill returnera varan.

 

▪ Ta bort ettiketterna och tejpa/klistra på ny adresslapp eller sätt en lapp över de gamla ettiketterna eller slå in asken i ett enfärgat papper och skriv på det. 
Om du inte har kvar kartongen så är ett vadderat kuvert bäst att returnera i.
Sänd till:

Design och Information
Enevägen 36 C
454 30 Brastad


▪ Skriv även din avsändaradress på försändelsen. Den adressen kryssar du över så att den inte förväxlas med den adress returen ska till.
   Varor under 600:- sänds tillbaka som vanligt brev.
   Varor mellan 600 och 1000:- ska returneras som spårbart brev.
   Varor över 1000:- ska returneras som rekommenderat brev.
▪ Meddela oss per mail eller sms när du postar returen så att vi vet att den är på väg.

▪ Frakten står kunden för och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Vid retur betalas endast kostnaden för varan tillbaka, inte den frakt du betalade vid beställningen.
▪ Vid byte till en annan vara, står vi för frakten av den nya varan tillbaka till kunden.

Vi förbehåller oss rätten att inte leverera varor till beställare med onormalt hög returfrekvens samt ifall vi misstänker något otillbörligt eller att något inte står rätt till.

 

Tänkvärt angående returer

 

Från det att företag började införa "fria returer" så har antalet transporter ökat markant hos transportföretagen, vilket naturligtvis är dåligt för miljön.
Dessutom så går det åt mer förpackningar eftersom varan ofta sänds i ett nytt emballage, och när det kommer tillbaka till butiken så måste den oftast förpackas om i en ny konsumentförpackning för att vara fräsch för nästa kund.

Vid en undersökning som Sveriges Radio gjort, sas det att:

"Enligt distributören Postnord skickas omkring 30 procent av kläderna som köps på nätet tillbaks i retur, men enligt Ekots genomgång ligger de företag som erbjuder fria returer betydligt högre än så."

"Ökningen av paket som skickas i retur riskerar att bli en miljöbelastning, enligt Henrik Pålsson, som är logistikforskare vid Lunds universitet.

– Konsumenterna måste ta sig till ett returställe, och om man gör den resan med bil har den en stor andel av den varans totala miljöpåverkan. Sen ska returtransporten ofta transporteras med lastbil, det påverkar så klart miljön. Slutligen kräver en retur att transportförpackningen och ibland även en förstörd konsumentförpackning behöver ersättas med nya, säger Henrik Pålsson."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtliga smyckemodeller, bilder & materiel på sidan är © Sophies Silver

 

 

 

 

Design & Information

Enevägen 36 C

454 30 Brastad

post@sophiessilver.se

0768 - 299 553

 

Kundtjänst

 

Skötselråd - Smycken

 

Mått och storlekar

 

Kontakta oss

 

 

DISTANSHANDEL FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM