VARFÖR BLIR MINA SILVERSMYCKEN SVARTA?

 

 

   

  START

  NYHETER  VÅRA SMYCKEN  WEBBUTIK  KUNDTJÄNST  OM SORTIMENTET  OM SOPHIES SILVER

  ALLT OM SMYCKEN

  VANLIGA FRÅGOR  HEMSIDESKARTA  KONTAKTA OSS

 

 

  SOPHIES SILVER

  Lysekil

  SVERIGE

  TEL: 0768 299 553

 

  E-POST:

  post@sophiessilver.se

 

 

Vi har över 30 års erfarenhet av distanshandel.

Vi har över

30 års

erfarenhet av

distanshandel.

 

 

 

   

 

Varför blir mina silversmycken svarta / bruna / gula / missfärgade?

 

▪ Varför blir en del av mina silversmycken svarta och andra inte?

 

▪ Jag kunde ha silversmycken tidigare, men nu blir allt silver svart på mig. Hur kan det hända?

 

▪ Varför försvinner den svarta färgen på det oxiderade silversmycket som jag köpte för ett tag sedan?

 

Det finns tyvärr inte några enskilda orsaker till att de saker som nämns ovan händer.

När man bär ett silversmycke så händer det alltid en massa i kontaktytan mellan huden och metallen. Vad som händer beror på många saker som har att göra med hur huden beter sig, omgivningen man vistas i och vilken silverblandning som ingår i just det smycket.

 

Huden

Huden är olika på olika människor, den utsöndrar olika ämnen och dessa samt hudens egenskaper ändras med tiden. Det påverkar givetvis silvret olika.

Silversmycken kan helt plötsligt börja bli svarta (eller sluta bli svarta) för att något i en persons kropp ändras. Vanliga sådana saker är att man kommer ur puberteten, börjar eller slutar med en medicin, blir gravid, börjar eller slutar träna, ändrar vad man äter radikalt, kommer in i övergångsåldern, blir sjuk eller opereras.

Allt som påverkar kroppens kemi, påverkar också hur man svärtar silversmycken.

Eftersom silver är rätt mjukt så slits även ytan vid användning. Att t ex den svarta oxiden försvinner från ett smycke, beror oftast på ren nötning mot kläder och hud.

 

Omgivningen

Silvret påverkas av allt vi tillför kroppen på något vis: smink, hudvårdsartiklar eller miljön man befinner sig i. Det är mycket vanligt att silversmycken kan vara svarta när man t ex varit på ett ställe med egen brunn för vattnet. Sådant vatten innehåller ofta svavel. Ett besök i en klorerad pool eller salt badstrand med mycket solsken kan också vara förödande för dina smycken.

 

Silverblandningen

Det finns inte två silverblandningar som är helt identiskt lika.

Silver som används till smycken är nästan alltid så kallat sterlingsilver / 925-silver.

Detta består då av 92,5% silver med andra metaller i de resterande 7,5 procenten.

Det mesta av dessa 7,5% är koppar men det förekommer även små mängder av andra metaller och det går inte att göra varje blandning exakt lika i smältverken där silvret framställs. Därför händer det att man kan svärta olika silversmycken olika mycket vid samma tillfälle.

Även efterbehandlingen av ett smycke har att göra med hur det kan reagera och svartna vid användning. Olika tillverkare efterbehandlar sina smycken på olika sätt. Det kan röra sig om handpolering, maskinpolering, slipning, vibrationsbehandling, putsbad, mm.

Efterbehandlingen avgör hur ytan på ett smycke blir och därmed hur det blir vid användning.

Det finns ingen "bästa metod", efterbehandlingen beror helt på vilken sorts smycke det är och hur det har tillverkats.

När ett smycke handsmids och svetsas så bränns ofta koppar och legeringsmetaller bort ur ytskiktet på smycket. Ytan kommer då att bestå av ett lager nästan helt rent silver (99,5%).

Det lagret är ofta mer motståndskraftigt mot svärtning. Helt gjutna silversmycken eller maskintillverkade kedjor har oftast inte ett sådant lager. Lagret kan även nötas bort efter en tids användning.

 

Kan jag returnera smycket till er om det blir svart?

 

Tyvärr inte. När man köper ett smycke så är det okej att prova och testa det för att se om det passar. Det är däremot inte okej att använda det en tid och sedan returnera det, speciellt inte om det p.g.a. användningen blivit svart. Vi kan inte ansvara för hur smycket reagerar och ändras genom att någon använder det.

Ett smycke som returneras måste vara i sådant skick att det går att sälja till en annan kund, givetvis efter att vi professionellt rengjort det bara för att vara på den säkra sidan.

 

Enligt 2 kap. 12 § distans- och hemförsäljningslagen gäller att vid distansköp får konsumenten utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot kan returneras i ”väsentligen oförändrat skick”. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.